Czy aktualizacja wizytówki firmowej w mapach google jest płatna?
Wizytówka firmowa w popularnym serwisie Google Moja Firma to bardzo skuteczne narzędzie pozwalające milionom firm na dotarcie do potencjalnych klientów. Pozwala ono promować firmę zarówno w najpopularniejszej na świecie wyszukiwarce – Google, ale również w jednym z udostępnianych przez giganta narzędzi – Google Maps, z których korzysta chociażby bardzo wielu kierowców korzystających z nawigacji lub osób szukających miejsc, produktów i usług w danej lokalizacji. Konto, oprócz prezentacji podstawowych informacji informacji o firmie, pozwala na obserwowanie klientów i nawiązywanie z nimi kontaktu, a także bieżące aktualizowanie informacji o firmie.

Co bardzo istotne, na dzień dzisiejszy, narzędzie jest całkowicie bezpłatne! Pozwala na dotarcie do potencjalnego klienta wtedy, kiedy ten szuka danej firmy lub oferowanych przez nią produktów w mapach google lub wyszukiwarce. Aktualne dane teleadresowe, godziny otwarcia i zdjęcia ułatwiają znalezienie firmy i kontakt z klientem. Warunkiem posiadania takiej wizytówki jest jej założenie w serwisie, uzupełnienie podstawowych informacji i zweryfikowanie adresu siedziby. Można to zrobić samemu, a można taką usługę zlecić specjalistom, którzy zrobią to w naszym imieniu. Oprócz samego założenia wizytówki i aktualizacji danych, profil można również promować za pomocą płatnych narzędzi typu Google Ads. To jedyne płatne działania, które wiążą się z wizytówką Google Maps. Samo jednak założenie i aktualizacja danych, jeżeli robimy to we własnym zakresie, jest bezpłatne. Google nie pobiera żadnych opłat za korzystanie z serwisu.
Pseudo specjaliści, gwarantujący swoje efekty i straszący przed konsekwencjami nieskorzystania z oferty.
Od jakiegoś czasu (przynajmniej od początków 2018 roku), nasi klienci zgłaszają nam, że odbierają bardzo wiele telefonów od firm, których nazwy bardzo często nie potrafią powtórzyć, które przedstawiają się jako autoryzowani partnerzy google lub wręcz pracownicy giganta. Nie byłoby to tak dziwne, gdyby proponowali usługę płatnej aktualizacji lub promocji wizytówek (pomijając kwestię źródła, z którego posiadają numer telefonu, na który dzwonią i związanych z tym kwestiami RODO).
Tymczasem bardzo często okazuje się, że proponują:
- opłatę za to, że wizytówka wyświetla się w Google Maps – bardzo często niewielkie kwoty rzędu 200-300 zł na kilka lat, w przypadku braku chęci współpracy, grożą jej całkowitym usunięciem
- przedłużenie ważności wizytówki na kolejny okres – ponownie niewielkie kwoty na kilka lat – tutaj bardzo często powołują się na ustalenia sprzed kilku lat, których w rzeczywistości oczywiście nie było
- wymaganą, płatną aktualizację wizytówki pod rygorem jej usunięcia
- inne, w zależności od kreatywności firmy, która za procederem stoi
W ten sposób, przedsiębiorcy wprowadzani są w błąd! Przypominamy, że samo posiadanie wizytówki w serwisie Google Moja Firma, a co za tym idzie w Google Maps, jest bezpłatne. Zapłacić możemy za założenie wizytówki, jej aktualizację lub promocję, jeżeli nie chcemy lub nie umiemy tego zrobić we własnym zakresie. Informacje firmowe dodane do serwisu w odpowiedni sposób, zweryfikowane przez Google (google w celu potwierdzenia adresu siedziby wysyła kod wersyfikacyjny drogą pocztową – jeżeli podamy adres siedziby), są tam całkowicie bezpieczne i nie mogą być usunięte przez pierwszą lepszą firmę „z ulicy” podającą się za partnera Google. Autor wizytówki lub upoważniona przez jego osoba ma wyłączny dostęp do danych widniejących przy wizytówce firmowej.
Bardziej agresywne firmy, potrafią przeprowadzić w odpowiedni sposób rozmowę telefoniczną, a po jej zakończeniu, pomimo braku wyraźnej zgody klienta, zdarzały się sytuacje, że otrzymywał on przesyłkę kurierską, w której znajdował się regulamin usługi oraz oczywiście faktura za usługę. Podobne telefony trafiają się również w innych branżach, popularne swojego czasu były telefony w sektorze bankowym.
Co zrobić jeżeli odbierzemy telefon z taką propozycją?
Nasi klienci mają możliwość przekazania numeru telefonu do jednego z naszych specjalistów, z prośbą o kontakt w sprawie oferty. My w ten sposób weryfikujemy informacje i ofertę, która jest przedstawiana drogą telefoniczną. Jako specjaliści w branży, jesteśmy w stanie szybko rozpoznać, czy prezentowana oferta jest zgodna z prawdą i warta rozważenia, co może nie być tak łatwe dla osoby z poza branży marketingu internetowego, na czym żerują przedstawiane w artykule firmy.
Przypominamy, że pod żadnym pozorem nie powinniśmy przekazywać przez telefon żadnych informacji, które mogą zostać wykorzystane przeciwko nam, np. loginy i hasła do wizytówek, kont e-mail czy portali społecznościowych.
Dla firm, które jeszcze nie są naszymi klientami, proponujemy weryfikację informacji dot. współpracy danej firmy z google, którą google umożliwia bezpłatnie na swoich oficjalnych stronach lub wyszukanie w internecie informacji nt. dzwoniącej firmy. Bardzo często, użytkownicy komentują na forach tego typu działania, co powinno zniechęcić do nawiązywania współpracy z daną firmą. Pamiętajcie jednak, że każdy kij ma dwa końce i nie wszystkie informacje publikowane w internecie są prawdziwe, dlatego warto je potwierdzać w różnych, najlepiej wiarygodnych źródłach. Bardzo często zdarza się, że niepochlebne opinie o firmie są działaniem nieuczciwej konkurencji, dlatego nie dajcie się oszukać, a jeżeli macie wątpliwości, zapraszamy do kontaktu!