Dobrze zbudowana strona internetowa to dopiero 1/3 sukcesu. Każda strona, która ma stać się popularna, powinna być na bieżąco aktualizowana – powinny pojawiać się nowe, interesujące dla potencjalnego użytkownika treści. Co jednak zrobić, jeżeli z jakichś względów (np. brak czasu) nikt nie może się w firmie tym zająć? Warto nawiązać współpracę z osobą lub firmą, która zajmie się tym tematem kompleksowo. Zadanie może nie być łatwe, ponieważ modyfikacje i wprowadzanie treści na strony to najmniej “wdzięczna” praca, żmudna i czasochłonna, więc agencje niechętnie przyjmują takie zlecenia, lub biorą za nie dosyć duże pieniądze. W przypadku małych agencji i osób prywatnych problemem może być ciągłość obsługi i czas realizacji zleconych prac. Zazwyczaj termin realizacji przeciąga się w nieskończoność bo zawsze są ważniejsze projekty lub kontakt z administratorem urywa się.
Jakie rozwiązanie jest najlepsze
Rozwiązanie idealne nie istnieje, niemniej jednak bazując na naszym doświadczeniu, uważamy, że warto nawiązać współpracę ze średniej wielkości agencją, która w miarę szybko i za rozsądną kwotę podejmie się obsługi naszej strony. FUERTE MEDIA przez lata działalności w branży wypracowała sobie kontakty z firmami, które zajmują się tym tematem szybko i profesjonalnie.
Co powinno wchodzić w zakres obsługi
Nie ma jednoznacznie określonego zakresu usług, ale warto rozważyć wymienione poniżej usługi:
- aktualizacja treści na stronach – dodawanie, usuwanie i edycja. Należy na początku ustalić w jakiej formie treści do aktualizacji mają być dostarczone (czy musi to być forma elektroniczna, czy informacje papierowe również wchodzą w grę – rzadko) oraz czy są jakieś ograniczenia co do formatu zawartości – tabele, zdjęcia, grafika, animacje, filmy, załączniki
- monitoring poprawności działania serwisu – ważne jest, aby serwis był dostępny bez przerw – 24/7 – to w dużej mierze uzależnione jest od hostingu, ale decydując się na stałą miesięczną obsługę czasami da się wynegocjować w zakresie prac taką usługę. Skrypty monitorują działanie strony i w przypadku problemów monitują administratora, który może podjąć niezbędne do przywrócenia normalnego funkcjonowania czynności.
- cykliczne kopie bezpieczeństwa danych – to bardzo ważna rzecz. Utrata danych zazwyczaj wiąże się z mniejszymi lub większymi kosztami, ale przede wszystkim z czasową niedostępnością firmowej strony internetowej, więc warto temu zapobiec. Zazwyczaj wykonawcy mają gotowe rozwiązania, które pozwalają kopiować cyklicznie całą stronę internetową. Kwestia ustalenia ceny za taką usługę i częstości wykonywania kopii.
- rozbudowa serwisu – czasami zdarza się, że firma zgodzi się w ramach ustalonego ryczałtu rozwijać serwis o nowe funkcjonalności. Nie ukrywając jednak, dzieje się to bardzo rzadko, głównie jeżeli firma administrująca jest autorem strony lub jeżeli strona napisana jest przy wykorzystaniu powszechnie znanego systemu zarządzania treścią CMS (np. WordPress, Joomla, Drupal, itp.) w dodatku nie za bardzo zmodyfikowanego.
Na co zwrócić szczególną uwagę
Kilka podstawowych rzeczy:
- czas, w którym podejmowane są prace nad zleceniem – powinien być jak najkrótszy – najlepiej “od ręki”
- wysokość ryczałtu oraz zakres prac w niego wliczonych
- gwarancje – szczególnie ważne jest zapewnienie ciągłości i poprawności działania serwisu
- obsługiwane systemy / aplikacje
Metody rozliczeń
Zazwyczaj jest to stały miesięczny ryczałt ustalany na bazie potrzeb Klienta. To chyba najkorzystniejsza dla obu stron forma rozliczenia. Czasami zdarza się również, że udaje się realizować prace administracyjne jako pojedyncze zlecenia, niemniej jednak w dłuższej perspektywie ta forma jest mniej opłacalna (ze względu na wyższe stawki godzinowe i wolniejszy czas realizacji – mniejszy priorytet niż prace wykonywane w ramach ryczałtu).