Czym właściwie są aplikacje konkursowe dla portalu facebook.com?

To stosunkowo nowa, ale bardzo popularna i szybko rozwijająca się forma interakcji ze społecznością portalu facebook.com, który stał się potężnym narzędziem komunikacji na linii klient – marka. Za pomocą aplikacji można rozwijać lub podtrzymywać dobre relacje z klientami firmy przy okazji budując bazę kontaktów. Dobrze zaprojektowana i ciekawa aplikacja gwarantuje zwiększenie świadomości marki poprzez angażowanie użytkowników portalu – zarówno już znających markę, jak i zupełnie nowych (efekt marketingu wirusowego). Nie wymagają od użytkownika pobierania plików i instalowania ich na komputerze, mogą za to wymuszać na użytkowniku udostępnienie określonych danych podanych podczas rejestracji i uzupełniania profilu w portalu.

Jak zacząć?

Najlepiej jest mieć jasno sprecyzowany cel, dla którego tworzona jest aplikacja. Wtedy zdecydowanie łatwiej jest dobrać odpowiedni rodzaj aplikacji konkursowej. Najpopularniejsze rodzaje to:

  • konkursy facebook – zazwyczaj proste quizy, zgadywanki, konkursy zdjęciowe lub inne formy angażowania użytkowników w prostą rywalizację prowadzącą do zdobycia określonych nagród. Im mniej skomplikowane zadanie i atrakcyjniejsze nagrody, tym większa szansa na dużą ilość nowych fanów, chociaż nie zawsze…zazwyczaj służą do szybkiego pozyskania dużej ilości fanów fanpage firmowego
  • gry facebook – wszelkiego rodzaju (logiczne, zręcznościowe, przygodowe, itp.), pozwalające użytkownikom zaangażować się w zabawę lub wprowadzające element rywalizacji. Popularnym pomysłem jest udostępnianie znanych, starych gier obrandowanych logo firmy – np. Pacman, Mario. Budują świadomość marki, ale są zazwyczaj najdroższym typem aplikacji.
  • aplikacje “użytkowe” facebook – czyli wszelkiego rodzaju narzędzia jak dobieranie elementów wyposażenia pomieszczeń, retusz zdjęć, itp. Ten typ aplikacji ma ogromny wpływ na kształtowanie świadomości marki, niemniej jednak podobnie, jak w przypadku gier, ich przygotowanie nie jest najtańsze.

Mając już pomysł w jaki sposób zaangażować społeczność, można przystąpić do projektu.

Najważniejsze elementy etapu projektowego

To etap zależny od stopnia skomplikowania aplikacji, ale ogólne zasady są dosyć podobne. Każdy projekt składa się z kilku podstawowych etapów:

  • projekt graficzny – to bardzo ważny etap, ponieważ od niego zależy jak aplikacja będzie odebrana przez Klientów firmy, a również czy będzie łatwa w użytkowaniu, co przekłada się wprost na ilość użytkowników. Warto zatem zdać się na doświadczenie ekspertów w tej dziedzinie. Należy pamiętać, że nie my będziemy korzystać z aplikacji, więc wiedza i doświadczenie odpowiednio dobranego wykonawcy powinna stanąć ponad indywidualnymi pomysłami osób niezajmujących się tym tematem na co dzień. Nie znaczy to, że pomysł jest zawsze zły, za każdym razem warto przedyskutować go ze sprawdzonym wykonawcą….
  • oprogramowanie funkcjonalności – to w zasadzie etap wtórny, zależny od założonego planu projektu. Wykonawca powinien dostać kompletną listę funkcjonalności wraz z ich w miarę dokładnym opisem do wdrożenia. Wtedy projekt powinien zostać zrealizowany sprawnie.
  • wdrożenie, testy i uruchomienie aplikacji – po zakończeniu poprzednich etapów czas na integrację z portalem facebook.com. Aplikacje zazwyczaj instalowane są na zewnętrznych serwerach i jedynie “podłączane” pod facebook, dlatego warto dobrze dobrać odpowiedni serwer, żeby aplikacja działała bezproblemowo i była dostępna dla użytkowników 24 / 7. Zazwyczaj wykonawcy oferują utrzymanie wykonanych przez siebie aplikacji na swoich serwerach, a jeżeli nie, FUERTE MEDIA współpracuje z firmami, których rozwiązania doskonale sprawdzają się do tego typu zastosowań.
    Przed publikacją gotowej aplikacji, należy ją dokładnie przetestować pod kątem wyglądu i poprawności działania. Nie ma nic bardziej zniechęcającego użytkowników jak niepoprawnie działająca lub źle wyglądająca aplikacja. FUERTE MEDIA chętnie pomoże również w tym etapie gruntownie sprawdzając wszystkie funkcjonalności.
    Mając pewność, że wszystko jest gotowe, można poprosić wykonawcę o uruchomienie aplikacji.

Warto pamiętać, że samo uruchomienie aplikacji to tylko połowa sukcesu. Po jej uruchomieniu należy zainteresować się jej odpowiednią obsługą i promocją, żeby zachęcić jak największą ilość użytkowników do udziału w przygotowanym konkursie, przez co budując bazę adresową i świadomość marki…

 

Niezależnie od tego, czy masz pomysł i chcesz go przekształcić w rzeczywistą aplikację czy masz jedynie założone cele, które chcesz osiągnąć między innymi za pomocą aplikacji, FUERTE MEDIA służy pomocą przy realizacji każdego projektu.