Strona internetowa to podstawa egzystencji firmy w dzisiejszym internecie, dlatego tak ważną rzeczą jest posiadanie schludnie wyglądającej i profesjonalnie zaprojektowanej strony. Nie ma znaczenia czy jest to prosta wizytówka firmowa, czy rozbudowany serwis korporacyjny. W obydwu przypadkach obowiązują te same zasady projektowe, które wykonawca powinien znać, aby stworzyć atrakcyjny wizualnie i ergonomiczny projekt.

Od czego zacząć

Na początku należy przede wszystkim określić cel istnienia witryny oraz zadania, jakie ma pełnić. Mając to na uwadze, warto zastanowić się jakie treści chcemy prezentować potencjalnym użytkownikom (zawartość serwisu) oraz w jaki sposób je uporządkować (struktura serwisu). Do analizy tych elementów pomocne bywają witryny konkurencji. Warto przejrzeć co, i w jaki sposób pokazują na swoich stronach liderzy w branży. Istnieje duża szansa, że ich strony były budowane przez profesjonalnych wykonawców, którzy działali w oparciu o odpowiednie badania i analizy oraz specjalistyczną wiedzę.

Najlepiej spisywać wszystkie pomysły, które przychodzą do głowy, aby na spotkaniu z potencjalnym wykonawcą, np. agencją interaktywną, przekazać jak najwięcej szczegółów, a wtedy osoby zajmujące się zawodowo projektowaniem i wdrażaniem stron internetowych są w stanie przedstawione pomysły uporządkować i na ich podstawie przygotować specyfikację zlecenia będącą dokumentem, na podstawie którego podejmowane są dalsze prace i przygotowywana jest precyzyjna wycena i harmonogram prac. Niestety jeżeli nie jesteśmy w stanie sami przygotować takiego dokumentu, należy liczyć się z dodatkowym kosztem, uzależnionym od stopnia skomplikowania serwisu.

To bardzo ważne elementy i jeżeli strona ma mieć przysłowiowe “ręce i nogi”, warto na ten etap poświęcić odpowiednio dużo czasu. Jeżeli nie czujecie się Państwo na siłach, żeby przeprowadzić taką analizę we własnym zakresie, FUERTE MEDIA z przyjemnością służy radą i pomocą w przygotowaniu specyfikacji zlecenia.

Wybór wykonawcy

Mając za sobą zwykle niedoceniany, ale niezwykle ważny etap, warto rozejrzeć się za wykonawcą, który “bezboleśnie” przeprowadzi nas przez etap projektu i wdrożenia naszej strony. Tutaj ważne jest na pewno doświadczenie wykonawcy (portfolio), opinie o nim, kreatywność czy chociażby czas istnienia na rynku (pamiętajmy, że stworzenie strony to jedno, a każda strona w miarę rozwoju biznesu powinna być rozbudowywana, więc dobrze byłoby, gdyby wykonawcą nie był student, który po studiach zniknie gdzieś w Anglii i kontakt z nim będzie utrudniony, o ile nie niemożliwy…). Na rynku jest bardzo wiele firm i osób prywatnych zajmujących się projektowaniem stron internetowych, ale nie zawsze oferują jednakowy zakres usług i jakość. Bardzo często jest tak, że podczas wyceny pojawiają się znaczne różnice kwotowe (student potrafi zrobić stronę firmową nawet za niecały 1000 zł, podczas gdy profesjonalna agencja prawdopodobnie nie zejdzie poniżej 2500 zł), niemniej jednak są one uzasadnione kilkoma czynnikami:

  • student nie ma dodatkowych kosztów związanych z produkcją serwisów, robi to w wolnym czasie / wieczorami, podczas gdy agencja daje możliwość odwiedzenia swojej siedziby na każdym etapie projektowym,
  • zakres prac niemal nigdy nie jest jednakowy, pomimo tego, że na pierwszy rzut oka tak właśnie wygląda (nasze doświadczenie w branży pozwala bardzo dokładnie wskazać różnice)
  • jakość wykonania jest adekwatna do ceny – im niższa cena, tym w praktyce mniej czasu poświęconego na projekt, a co za tym idzie w praktyce mniej rzeczy zrobionych prawidłowo
  • serwis pogwarancyjny – rzecz niezwykle istotna, ponieważ strona internetowa to doskonałe narzędzie promocyjne, ale tylko wtedy, kiedy jest odpowiednio pielęgnowane, a przede wszystkim aktualne. Do agencji możemy zawsze zadzwonić, czy przyjść na spotkanie i istnieje mniejsze prawdopodobieństwo, że nagle zniknie ona z rynku (agencje o ugruntowanej pozycji na rynku), natomiast jednoosobowe agencje interaktywne znikają tak szybko, jak się pojawiają, bo jakim problemem jest dla studenta zmiana numeru telefonu i wyjazd za granicę?
  • kompleksowość oferty – sama strona internetowa, chociażby idealnie wykonana, nie trafi sama do potencjalnego klienta. Trzeba ją odpowiednio wypromować. Często bywa tak, że osoby tworzące strony nie mają pojęcia o ich dalszej promocji, co jest nie do pomyślenia w przypadku agencji interaktywnych. Profesjonalna agencja oprócz projektu i budowy strony jest w stanie zadbać o jej hosting (utrzymaniem na serwerach), obsługę administracyjną (kopie bezpieczeństwa, zmiany na stronie, zmiany treści) i odpowiednią promocję (SEO – pozycjonowanie, SEM – linki sponsorowane Google AdWords, ePR i wiele innych ścieżek w zależności od przyjętej strategii)

To tylko niektóre aspekty, na które należy zwrócić uwagę podczas wyboru odpowiedniego wykonawcy. Oczywiście może zdarzyć się tak, że solidny student przygotuje dla nas stronę lepiej niż niejedna agencja, ale takiego studenta trzeba znaleźć, co okazuje się nie najławiejszym zadaniem.

Jeżeli zdecydowali się Państwo na powierzenie stworzenia swojej witryny podwykonawcy, należy przyłożyć szczególną wagę do tego wyboru. FUERTE MEDIA współpracuje jedynie ze sprawdzonymi i profesjonalnymi podwykonawcami, więc jesteśmy w stanie pomóc w dokonaniu odpowiedniego wyboru.

Mamy wykonawcę i pomysł – co dalej?

To już połowa sukcesu. Dobrze wybrany wykonawca powinien poprowadzić Państwa przez dalsze etapy, ale warto wiedzieć, jak całość powinna wyglądać i czego można spodziewać się na poszczególnych etapach projektowych (oczywiście jest to w dużej mierze zależne od wybranego wykonawcy, ale ramy powinny być mniej więcej zachowane).

Projekt graficzny strony internetowej

Znając wstępną architekturę informacji oraz funkcjonalności, jakie powinna posiadać nowa strona internetowa, należy przygotować makietę funkcjonalną, która pozwoli zwizualizować sobie wstępnie wygląd strony głównej i kluczowych podstron, rozmieszczenie elementów na tych stronach. To bardzo ważny etap ponieważ pozwala wykryć i skorygować ewentualne błędy założeń projektowych już na tak wczesnym etapie, co nie generuje dodatkowych kosztów. Układ elementów jest niezmiernie ważny z punktu widzenia użyteczności strony (usability), dostępności i czytelności treści, dlatego nie należy pomijać tego etapu (co bardzo chętnie robią niektóre agencje, czy osoby prywatne, w celu minimalizacji kosztów).
Dopiero po zakończeniu prac koncepcyjnych, w momencie, kiedy mamy gotowe makiety, można przystąpić do prac graficznych.
Tutaj bardzo ważna uwaga – sprecyzujmy swoje oczekiwania na początku. To pozwoli na sprawne przejście etapu, który zazwyczaj jest dosyć czasochłonny, miedzy innymi ze względu na to, że to, czy strona jest tak na prawdę “ładna” to pojęcie względne i zależy od gustów danego odbiorcy. Określając preferowana kolorystykę i styl graficzny, mając przygotowane dokładne makiety funkcjonalne, zdajmy się na grafika. Jeżeli dobrze dobraliśmy wykonawcę, pracują tam ludzie, którzy mają doświadczenie w przygotowywaniu layoutów stron, więc powinni przygotować profesjonalny projekt graficzny. W rzeczywistości im więcej razy grafik poprawia swój pierwszy projekt zgodnie z uwagami klienta, tym gorszy efekt końcowy…dziwne, ale prawdziwe.
Podobnie, jak w przypadku makiet, efektem prac graficznych powinien być projekt strony głównej oraz kluczowych podstron (głównych rodzajów zawartości).

Prace programistyczne

Jeżeli przebrnęliśmy przez etap projektu graficznego, lwia część za nami…Wykonawca ma już materiał, na podstawie którego może przez jakiś czas popracować sam. W praktyce prace programistyczne, przynajmniej ich początki, powinny zacząć się równolegle z projektem graficznym w celu ogólnego przyspieszenia prac. Co dzieje się na tym etapie? Webmasterzy konwertują przygotowany projekt graficzny do formatu pozwalającego na umieszczenie go w internecie (html + css), programiści przygotowuję system CMS (system zarządzania treścią) i oprogramowują uzgodnione w specyfikacji funkcjonalności. To najbardziej enigmatyczny etap dla osób nie mających pojęcia o projektowaniu stron internetowych. Agencja mówi, że coś robi, my tak na prawdę nie bardzo wiemy co się dzieje….aż do momentu, w którym prezentowane są pierwsze wyniki prac programistycznych. Zazwyczaj jest to bardzo wstępna wersja strony, zawierająca jeszcze wiele błędów, nieaktywnych funkcji, ale widać już, że cały projekt idzie w dobrą stronę.
Pomimo, że to etap, na którym prace prowadzone są głównie po stronie wykonawcy, niezwykle ważne jest, aby monitorować sytuację – czy wszystko idzie zgodnie z założonym harmonogramem, czy kolejne oddawane jako gotowe części działają poprawnie i zgodnie z założeniami. To dosyć trudne i wymagające czasu zadanie, niemniej jednak ma kolosalny wpływ na cały projekt.

FUERTE MEDIA w imieniu Klienta kontaktuje się z podwykonawcami, koordynuje prace i informuje Klienta o ich postępach i ewentualnych możliwych zmianach w założeniach projektowych.

Prace programistyczne zakończone – czy to już wszystko?

Nie do końca. Ważnym ale często pomijanym etapem, głównie ze względu na koszta, są testy przedwdrożeniowe. Ponieważ efektem zakończenia głównych prac programistycznych jest “gotowa strona”, testy powinny być przeprowadzane przez osoby lub zespół (w zależności od stopnia skomplikowania projektu) nie związany bezpośrednio z projektem, żeby uniknąć błędów wynikających z “przyzwyczajenia” do strony.
Uruchomienie serwisu zawierającego rażące błędy, może mieć bardzo negatywny wpływ na wizerunek firmy, co jest ważne w każdym etapie działalności, szczególnie na jej początku, więc warto zainwestować nieco więcej środków i zobaczyć podpisany przez testera protokół z testów lub zdać się na siebie i przeprowadzić testy we własnym zakresie (licząc się z tym, że tester może znaleźć więcej potencjalnych problemów niż osoba nie mająca doświadczenia w tym zakresie). Bardzo często wybierana jest opcja druga i serwisy ruszają z ewentualnym drobnymi błędami, które są korygowane w późniejszym czasie, nie są to jedak błędy uniemożliwiające użytkownikom korzystanie ze strony.

Uruchomienie gotowego serwisu

Jeżeli pomyślnie przeszliśmy wszystkie, lub większość powyższych etapów, najprawdopodobniej jesteśmy gotowi do uruchomienia nowej strony pod docelową domeną (adresem internetowym). To procedura, która trwa od kilku minut do 24h i jest zależna od wielu czynników. W całości jednak powinna leżeć po stronie wykonawcy. Po jej zakończeniu powinniśmy widzieć gotową stronę pod wskazanym adresem internetowym.

Oczywiście można pominąć część z opisanych powyżej etapów, ale należy liczyć się z tym, że wtedy w 100% zdajemy sie na kompetencje (lub ich brak) projektanta witryny…w ekstremalnym przypadku może to doprowadzić do opłakanych skutków i dodatkowych kosztów przebudowy serwisu internetowego. Może zatem warto zainwestować początkowo nieco więcej, aby uniknąć zbędnych stresów, a co ważniejsze dodatkowych kosztów?
FUERTE MEDIA reprezentuje swoich Klientów w pracy z wykonawcami, przez co najtrudniejsze elementy zostają przygotowane w sposób przyjazny Klientowi. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że opisany powyżej proces ma charakter poglądowy, każdy projekt jest indywidualny i jego przebieg może być nieco inny.