Technologia zmienia się każdego dnia. Bardzo istotną rzeczą jest to, aby strony internetowe za nią nadążały. Odświeżenie strony internetowej zazwyczaj ma istotny, pozytywny wpływ na wizerunek marki, pod warunkiem oczywiście, że proces został przeprowadzony zgodnie ze sztuką. Jeżeli przebudowując stronę weźmiemy pod uwagę jedynie stronę wizualną, efekty mogą być bardzo niekorzystne, prowadzące do utraty pozycji w rankingach Google, a co za tym idzie ruchu, leadów, a w rezultacie także sprzedaży!
Każda przebudowa strony związana ze zmianą struktury i adresów niesie ze sobą pewne ryzyko, które zawsze warto zminimalizować i złagodzić potencjalnie niekorzystne skutki poprzez szczególny nacisk na optymalizację SEO na każdym etapie redesignu strony. To szczególnie istotne, jeżeli włożyliśmy swoją pracę lub zainwestowaliśmy środki finansowe w optymalizację SEO starej strony. W tym przypadku zagadnienia związane z SEO powinny mieć jeden z najwyższych priorytetów podczas przebudowy strony i należy mieć to na uwadze od samego początku procesu przebudowy strony internetowej. W niniejszym wpisie, postaramy się przedstawić kilka użytecznych wskazówek, które wdrożone powinny wpłynąć na to, aby nowa strona pozostała przynajmniej tak samo widoczna, jak stara.
Ocena aktualnej sytuacji i plan optymalizacji SEO
Zanim zabierzesz się pełną parą za przebudowę strony internetowej, warto poświęcić chwilę czasu na ocenę stanu obecnego. Dzięki temu nabierzesz świadomości dotyczącej mocnych i słabych stron swojej witryny, a także będziesz w stanie ocenić co należy poprawić w nowej wersji, co w aktualnej nie działa tak, jak powinno. W ten sposób powstanie lista rzeczy, które muszą być zmienione, które przeniesione bez zmian, ale także usunięte.
Przejrzyj aktualną listę podstron swojego serwisu i zastanów się które z nich muszą być przeniesione, które zostaną usunięte, oraz które z tych przeniesionych wymagają modyfikacji pod kątem treści. Bardzo przydatnym narzędziem do oceny wartości podstron jest Google Analytics. Statystyki z odpowiednio długiego okresu odpowiedzą na pytanie które strony są najczęściej odwiedzane i interesujące dla użytkowników. Na nich nie rób zbyt wielu zmian, które mogłyby mieć wpływ na rankingi.
Strony, które będą przeniesione do nowego serwisu powinny koniecznie zostać przekierowane na adresy w nowej witrynie (przekierowania 301) po to, aby użytkownik znajdujący Twoją stronę w wynikach Google i klikający link był automatycznie przeniesiony w odpowiednie miejsce na nowej stronie. To również bardzo ważna informacja dla wyszukiwarek, gdzie dana treść została przeniesiona.
Poza tym zwróć uwagę na inne czynniki mające wpływ na SEO, które są (lub nie) wdrożone na starej stronie, a koniecznie powinny być przewidziane na nowej. Wśród nich warto wspomnieć o:
- nagłówkach H1
- opisach meta description
- atrybutach alt dla obrazków
- mapach stron
- linkowaniu wewnętrznym
- duplikatach treści
- strukturze URL
- optymalizacji stron pod kątem wybranych fraz kluczowych
To tylko podstawowe czynniki, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę. Jeżeli Twoja stara strona nie bierze pod uwagę któregoś z nich, to najlepszy czas, żeby nowa już nie powielała tego błędu! Przygotuj listę elementów, które koniecznie powinny zostać uwzględnione podczas budowy nowej strony. W ten sposób będą one uwzględnione już na etapie wdrożenia i strona nie będzie wymagała przebudowy pod kątem SEO, zaraz po jej utworzeniu, a ewentualnych kosmetycznych poprawek.
Struktura adresów URL
Idealnym rozwiązaniem przy odświeżeniu strony internetowej, byłoby zachowanie struktury adresów URL, dzięki czemu nie byłoby konieczności wykonywania ogromnej liczby przekierowań 301, aczkolwiek w praktyce redesign strony wiąże się bardzo często ze zmianą oprogramowania, co bardzo często pociąga za sobą zmianę struktury URL i wdrożenie odpowiednich przekierowań staje się nieuniknione. Wdrożenie starannie przygotowanych przekierowań (najlepiej link w link) ma ogromne znaczenie nie tylko z punktu widzenia użytkownika, który automatycznie trafia w odpowiednie miejsce na nowej stronie, ale przede wszystkim z uwagi na konieczność poinformowania Google i innych silników wyszukiwania, gdzie dana treść została przeniesiona. Bez tego bardzo często pojawiają się bardzo duże zawirowania w pozycjach w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie również w ruchu generowanym przez wyszukiwarki. Niestety bardzo często zawirowania wpływają na niekorzyść dla właścicieli stron. Zawsze należy upewnić się, czy użytkownicy trafiający na stronę np. z wyników wyszukiwania Google, przekierowywani są automatycznie w odpowiednie miejsce. Jeżeli tak, i jest to przekierowanie 301, wyszukiwarki automatycznie zaktualizują swoje informacje na podstawie przekierowań. Do sprawdzenia typu przekierowań (poprawności wdrożenia przekierowań 301) można użyć różnych narzędzi, np. http://www.internetofficer.com/seo-tool/redirect-check/
Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym!
Linki wewnętrzne mają między innymi na celu utrzymanie użytkownika na stronie przez dłuższy czas, ale również pomagają wyszukiwarkom na zrozumienie, które strony w Waszym serwisie są najważniejsze i jakie są relacje między nimi.
Jeżeli zapadnie decyzja o zmianie struktury adresów na nowej stronie, należy koniecznie pamiętać o zmianie adresów w linkach wewnętrznych na nowe. Bez tego, użytkownicy zamiast zostać na stronie będą trafiali na strony z błędem, a wyszukiwarki wykryją masę niepoprawnych linków w obrębie nowej strony.
Co ze słowami kluczowymi?
Podczas procesu przebudowy strony internetowej, należy koniecznie pamiętać o zmianach optymalizacyjnych, które były robione do tego czasu na starej stronie – optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych, nagłówki Hx, mata tagi i inne – to wszystko powinno być przeniesione, ewentualnie zmodyfikowane na lepsze.
Jeżeli będą powstawały nowe treści na stronę internetową, warto również zwrócić uwagę na to, żeby powstawały od początku zoptymalizowane pod kątem wybranych słów kluczowych. Zacznij od analizy aktualnej strony pod kątem najważniejszych dla niej fraz, które generują największy ruch, który przekłada się na pozyskanie potencjalnego klienta. To te frazy powinny być brane pod uwagę zawsze, kiedy powstają nowe treści. Należy pamiętać również, że algorytmy Google kładą dosyć duży nacisk nie tylko na frazy kluczowe, ale na bardziej złożone zapytania symulujące język naturalny użytkowników (np. jak zoptymalizować stronę internetową?, na co zwrócić uwagę podczas przebudowy strony internetowej?). Dlatego właśnie podczas przygotowywania treści należy zamiast skupiać się nad pojedynczymi, specyficznymi frazami, podejść do tematu bardziej opisowo. Zastanowić się, dlaczego potencjalny użytkownik mógł szukać informacji prezentowanych na stronie, co może go interesować i starać się w treści odpowiedzieć na jego pytania i potrzeby.
Zwróć uwagę na intuicyjność nawigacji i przyjazność dla urządzeń mobilnych
Przejrzysta i intuicyjna nawigacja na stronie internetowej to nie tylko zaleta doceniana przez odwiedzających. Jest ona nagradzana również przez Google!
Najważniejszym celem przy budowie funkcjonalności i wyglądu strony jest zaspokojenie potrzeb potencjalnego klienta. Jeżeli nowa strona wygląda źle, pracuje niezbyt optymalnie lub trudno się na niej odnaleźć, to nie znaczy nic innego, tylko to, że proces redesignu wymaga redesignu!
Elementem poprawnie zbudowanej strony internetowej jest również poprawne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. To czynnik, który jest również brany pod uwagę podczas ustalania rankingów stron przez wyszukiwarki internetowe – dla przykładu Google kładzie z każdym rokiem większy nacisk na technologie mobilne, wprowadzając nawet eksperymenty polegające na indeksowaniu w pierwszej kolejności stron przyjaznych dla urządzeń mobilnych.
Nowa strona bez wahania powinna być dostosowana do poprawnego wyświetlania na wszystkich rozmiarach ekranów.
Podsumowując
Bardzo mało prawdopodobne jest, aby nowa strona zaraz po uruchomieniu przeskoczyła w rankingach starą, ale to nie jest powód do zmartwień, wręcz jest to całkowicie normalne! W procesie tworzenia nowej strony, należy mieć na uwadze to, aby miała ona możliwość pozostania co najmniej na tym samym poziomie widoczności, co stara wersja. Jeżeli zauważysz wahania (nawet delikatne spadki) pozycji po zmianie strony, nie martw się, to również normalne. Wyszukiwarki muszą zorientować się, co tak naprawdę się stało i zapoznać się z nową wersją. Poprawna optymalizacja im w tym pomoże, zminimalizuje ewentualne spadki i przyspieszy proces indeksowania nowej strony. Później strona powinna co najmniej wrócić na swoją pozycję, a w większości przypadków skoczyć w górę!
Postaraj się wziąć pod uwagę jak najwięcej z powyższych wskazówek podczas zmiany strony aby zminimalizować ewentualne straty i utworzyć jeszcze lepiej zoptymalizowaną pod kątem SEO stronę, która będzie bazowała i wykorzysta pracę, która już została włożona w zagadnienia SEO!